Пошук по сайту

Суспільствознавство  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Урок №1 Тема. Розвиток української мови

Урок №1 Тема. Розвиток української мови





Урок № 1

Тема. Розвиток української мови.

Мета: подати основні відомості про те, як здійснювався процес розвитку української мови в ході історичного становлення українського суспільства та його культури; розвивати мовну культуру; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: підручник, таблиця «Життєпис української мови», дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань учнів

Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави і гордого духу!

К. Мотрич

Бесіда.

— Коли виникла українська мова?

— Що таке культура мовлення?

— Які існують шляхи підвищення культури мовлення?

— Яку роль виконує мова в житті людини, суспільства?

II. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

IV. Опрацювання нового матеріалу

1. Розповідь учителя з використанням матеріалу підручника.

З історією української мови пов’язано багато суперечок. Фахівці довели, що риси української мови почали проявлятися в XI–XIII ст., тобто коли з’явилося письмо, яке могло б засвідчити такий факт. Але це не означає, що саме відтоді наша мова почала формуватися. Вона започатковується від більшої мовної спільноти (у цьому разі — праслов’янської) значно раніше, ніж потрапляє в писемність. У XIV ст. українська мова існувала вже як окремий «лінгвальний організм», що розвивався за власними законами.

У XVII–XVIII століттях староукраїнська мова існує у двох варіантах — книжному і «простому». Перший дуже близький до старослов’янської мови, другий — до народної. Сучасна українська літературна мова сформувалась на основі південно-східного діалекту, зокрема його ядра — середньонаддніпрянських говорів.

У 1798 році виходить друком «Енеїда» І. П. Котляревського, від якої починає свою історію українська літературна мова.

Наступні письменники сприяли виробленню її норм. Серед цих митців Є. Гребінка, Г. Квітка-Основ’яненко, поети-романтики і, звичайно, Тарас Шевченко, який став основоположником української літературної мови.

У 20–40-х роках XIX століття починають з’являтися перші граматики української мови (О.Павловського, 1818), словники (П. Білецького-Носенка, 1840). Загалом протягом XIX століття виникло більш як 50 правописних систем і граматик, що свідчить про відсутність єдиної форми.

Складним і тернистим був історичний шлях нашої мови. Це дорога тортур і поневірянь.

Розгляньмо таблицю «Життєпис української мови».

С. 6-7

Як бачимо, наша мова, що зародилася на світанні суспільного слов’янського життя, витримала страшне лихоліття татарщини, пережила утиски Польщі, перенесла наскоки Москви, а проте, як криниця, дійшла до нас чистою, свіжою, музичною, незаплямованою, справді щирослов’янською мовою…

2. Проблемне запитання до учнів.

— Чому ж навіть після прийняття Закону про мови існує мовна проблема?

3. Завдання та запитання до учнів.

Прочитайте текст. Як ви ставитеся до мовних обов’язків громадян?

Висловте свою думку стосовно прочитаного. Які ще правила етикету представника нації ви б запропонували?

Етикет представника нації та громадянина держави

Універсальним засобом власної ідентифікації нації є мова.

Це генетичний код нації, який поєднує минуле із сучасним, програмує майбутнє й забезпечує буття нації у вічності. Мова — це основа національної гідності, й ставлення до неї є виявом національної самосвідомості, а відтак, і громадянської позиції. Кожен громадянин своєї держави має й свої мовні обов’язки, які слід знати й виконувати:

— захищати рідну мову, як свій народ, його гідність, його право на існування;

— удосконалювати повсякчас володіння рідною мовою;

— розмовляти рідною мовою скрізь, де її розуміють, і з усіма, хто її розуміє;

— не поступатися своїми мовними правами заради вигоди, привілеїв, лукавої похвали;

— любити рідну мову, як свою матір — не за певні її принади чи вигоди, а за те, що вона рідна;

— сім’я — це частина нації, тому в родині слід розмовляти мовою своєї нації;

— прищеплювати своїм дітям ставлення до рідної мови як до святині;

— мати у домашній бібліотеці книги, газети, журнали рідною мовою;

— ніколи не бути байдужим до тих, хто виявляє зневагу до вашої рідної мови.

5. Творча робота з текстом.

Прочитайте текст. Порівняйте мовну політику Японії, Росії та України, визначте спільні та відмінні риси. Одним реченням сформулюйте думку щодо особливостей мовної політики кожної країни і запишіть це речення.

Мовна політика

Японії

Виваженою і повчальною є мовна політика Японії. Для забезпечення всебічного розвитку й функціонування японської мови створено низку державних установ, найважливішою з яких є Державний інститут японської мови та Інститут культури радіо- і телепередач, які наділені законодавчими правами щодо визначення мовних норм у межах своєї сфери і ведуть постійне спостереження за появою нових слів та видають їх реєстри.

Росії

Державною мовою багатонаціональної Росії є єдина російська мова. У Конституції Росії чітко та ясно сказано: «Державною мовою Російської Федерації на всій території є російська мова», що суворо виконується. Тим паче, нещодавно в Росії прийнято закон, яким передбачені санкції за ігнорування норм, засмічення державної мови і намічені шляхи її подальшого розвитку.

України

Надаючи українській мові статус державної, уряд України керувався тими самими засадами, що й інші цивілізовані країни, тобто вирішальним стало те, що це мова корінного населення, яке тисячоліття проживає на території України, дало їй назву і становить більшість, а також дані перепису населення 1989 р., згідно з яким переважна більшість жителів України визнала українську мову рідною.

V. Підбиття підсумків уроку

1. Творче завдання

Письмово доведіть справедливість твердження О. Гончара «Мова — це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

2. Зачитування творів.

VI. Домашнє завдання

Виписати з художньої літератури 5 висловів відомих людей про мову, уміти їх пояснити.

Написати есе «Мовні проблеми і сучасна молодь» .

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок-науково-практична конференція «Графіка української мови»
Мета: ознайомити учнів з історією письма, розкрити значення писемності та мови в житті суспільства, визначити етапи розвитку писемності...

«Учитель року 2015» Хоменко Наталія Василівна, вчитель української мови та літератури
«Інноваційні методи роботи з обдарованими дітьми на уроках української мови та літератури»

«Використання інтерактивн их технологій на уроках української мови»
Стукан Г. В. Використання інтерактивних технологій на уроках української мови: Курсова робота. – Донецьк Донецький обліппо, 2012....

Урок з курсу «Людина І світ»
Тема: «Формування життєвої компетентності та розвиток патріотизму засобами шкільної суспільствознавчої освіти»

Мова І суспільство. Постколоніальний вимір у книжці висвітлено питання...
Кпрс на українських теренах І її роль у формуванні сучасного двомовного соціуму України. Основні поняття соціолінгвістики – мовна...

Урок позакласного читання. Вчитель української мови та літератури...
Вчитель української мови та літератури Субіна Валентина Василівна, 23 роки педагогічного стажу, спеціаліст вищої категорії. Іршанський...

Урок №1 Тема. Вступ. Значення мови в житті суспільства. Українська мова державна мова України
Тема. Вступ. Значення мови в житті суспільства. Українська мова — державна мова України

Передвиборна програма кандидата у народні депутати України в одномандатному...
Головною метою є побудова могутньої Української Держави на засадах соціальної, національної та історичної справедливості, держави,...

З проблеми
«Використання елементів компаративного аналізу на уроках української мови І літератури»

Науки про мову
Експресивні можливості звуків української мови. Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення в групах приголосних



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




s.ocvita.com.ua
Головна сторінка